ساغر هموله چهارشنبه 9 اسفند 1396 01:39 ب.ظ نظرات ()

اگر در اتصال اینترنت مشكل كندی وجود دارد، چك كردن اتصال اینترنتی تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد و در حل مشكلات شبكه به شما كمك می‌كند.

چگونه سرعت اتصال اینترنت خانگی خود را تست كنید

تست عملكرد اتصال اینترنت بسیار ساده است. نیازی به نرم‌افزار اضافه ندارید، تنها چیزی كه نیاز دارید یك كامپیوتر با یك مرورگر وب است. اما برای اطمینان از بررسی دقیق اتصال اینترنتی باید چند كار را انجام دهید.

آماده‌سازی

برای رسیدن به بهترین نتایج، در صورت امكان از یك اتصال سیمی استفاده كنید؛ به این ترتیب لازم نیست نگران نوسان‌های عملكرد و تداخل وای-فای باشید. اگر دستگاه سیمی دیگری در شبكه‌ی خانگی خود دارید، كامپیوتر خود را مستقیم به مودم وصل كنید تا در تست شما تداخل ایجاد نشود.

اگر از وای-فای استفاده می‌كنید، برای مثال اگر از مك بوك ایر، تبلت یا دستگاه‌های دیگری استفاده می‌كنید كه پورت اینترنت ندارند، سعی كنید تا حد ممكن تداخل را به حداقل برسانید. مطمئن شوید كه روتر وای-فای شما از دستگاه‌های الكترونیكی دیگر مثل تلفن‌های بی‌سیم دور است و به‌صورت موقتی اتصال دستگاه‌های دیگر را از شبكه‌ی وای-فای خود قطع كنید، در ضمن برای دانلود یك گیگابایت به‌روزرسانی نرم‌افزاری در طول اجرای تست‌های خود نیازی به یك كامپیوتر دیگر روی شبكه ندارید.

تست 2

در Windows Task Manager روی ستون Network كلیك كنید تا ببینید كدام برنامه‌ها در حال دریافت یا ارسال داده روی شبكه‌ی شما هستد.

مجددا چك كنید، كامپیوتر شما در حالت دانلود نباشد. Task Manager ویندوز (با فشردن كلیدهای تركیبی Atl+Ctrl+Del) یا Activity Monitor را در مك اواس چك كنید و به دنبال آمار شبكه بروید (با برچسب «شبكه» روی مك و «شبكه‌بندی» در ویندوز).

تمام برنامه‌های روی كامپیوتر را ببندید و خارج شوید تا برنامه‌ها در حین اتصال قادر به دانلود به‌روزرسانی نرم‌افزارها نباشند. مصرف پهنای باند ممكن است به صفر برسد و روی همین مقدار باقی بماند؛ اما هدف ما نزدیك كردن این مقدار به صفر است. اگر سیستم عامل شما به‌روزرسانی‌ها را دانلود می‌كند، باید صبر كنید و بعدا تست اتصال را انجام دهید.

اگر با اتصال خود مشكل دارید، بهتر است مودم و روتر خود را ریست كنید. آن‌ها را خاموش و برای چند لحظه جدا كنید، سپس مجددا آن‌ها را وصل و روشن كنید.

تست اتصال

Speedtest.net متداول‌ترین سایت برای تست اتصال اینترنت است؛ تنها چیزی كه نیاز دارید یك مرورگر وب با جاوا اسكریپت فعال (‌معمولا روشن است مگر این‌كه خودتان آن را خاموش كنید) و نصب ادوبی فلش است. اگر فلش ندارید (و نمی‌خواهید آن را نصب كنید) می‌توانید از جایگزین‌های آن استفاده كنید. یك نسخه‌ی HTML5 در Speedtest.net وجود دارد، همچنین می‌توانید از Speedof.me بهره ببرید كه از HTML 5  هم استفاده می‌كند.

speedofme

Speedof.me یك گراف پهنای باند مبتنی بر HTML5 است كه به ادوبی فلش وابسته نیست.

 تنها كاری كه باید در این مرحله انجام دهید، كلیك روی دكمه‌ی سبزرنگ «Begin Test» است و به این ترتیب Speedtest.net سرعت دانلود و آپلود شما را چك می‌كند. بسته به سرعت شبكه‌ی شما این فرآیند  می‌تواند بین چند ثانیه تا چند دقیقه‌، طول بكشد.

این بخش‌ها تنها گزینه‌های شما برای تست اتصال پهن باند نیستند؛ MegaPath همچنین یك تست سرعت و یك ویژگی دیگر به نام Speed Test Plus ارائه می‌دهد كه به ارزیابی كیفیت اتصال و همچنین سرعت خام آن می‌پردازد. ISP شما یك ابزار تست سریع ارائه می‌دهد كه اگرچه ممكن است نیاز به دستكاری داشته باشد، سازندگان روتر هم مرتب سرعت‌های تست را در میان‌افزار محصول خود یا برنامه‌های موبایل كه همراه با محصولات توزیع می‌كنند، در نظر می‌گیرند (اگرچه در نمونه‌ی دوم، از یك اتصال بی‌سیم استفاده می‌كنیم).

ایزوله كردن مشكل

test3

بسیار از سازندگان روتر، امكانات تست سرعت پهن‌باند را در میان‌افزار یا برنامه‌های موبایل كه همراه با روتر ارائه می‌دهند، لحاظ می‌كنند.

تعجب نكنید اگر به بیشترین سرعتی كه ISP شما ادعا می‌كند، دست نمی‌یابید؛ تقریبا هیچكس به این سرعت دست پیدا نمی‌كند. اما اگر سرعت اتصال شما بسیار كندتر از سرعت پیشنهادی است، معیارهای مختلفی در این مسئله دخیل هستند. ممكن است مشكل از تجهیزات یا حتی ISP باشد. اغلب ISP-ها یك صفحه‌ی پشتیبانی در سایت خود دارند كه در آن می‌توانید از مشكلات سرویس مطلع شوید.

اگر ISP قادر به گزارش مشكل نباشد، می‌توانید اشكال‌زدایی را از طریق قطع تجهیزات شروع كنید. اگر روی یك دستگاه دیگر جواب داد، نمی‌توانید ISP را سرزنش كنید. اگر سرعت اتصال كامپیوتر دوم هم كند بود، بعد از هر پیشنهاد یك تست پهنای باند اجرا كنید؛ سعی كنید از یك كابل متفاوت اینترنتی برای اتصال PC خود به روتر استفاده كنید. كابل متصل به روتر خود را با گذرگاه اینترنت خود جابه‌جا كنید (DSL، فیبر یا مودم كابلی). روتر را اشكال‌زدایی كنید؛ آن را خاموش كنید یا اتصال آن را برای یك یا دو دقیقه قطع و دوباره آن را روشن كنید. همیشه باید آخرین میان‌افزار را روی روتر خود اجرا كنید؛ پس اگر قبلا به‌روزرسانی نكردید، حالا زمان مناسبی است. اگر هنوز هم پیشرفتی در سرعت مشاهده نمی‌كنید، سعی كنید DSL، كابل یا مودم فیبری خود را قطع و وصل كنید.

اگر با وجود طی تمام مراحل هنوز هم مشكلاتی در عملكرد شبكه دارید، بهتر است با پشتیبانی فنی ISP خود تماس بگیرید.