ساغر هموله چهارشنبه 9 اسفند 1396 02:48 ب.ظ نظرات ()

میزان عرضه‌ی كامپیوتر شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته، افزایش یافته است.

میزان عرضه PC برای اولین بار طی ۶ سال گذشته، افزایش یافت

بازار كامپیوتر شخصی پس از مدت‌های طولانی، نشانه‌هایی از پایداری از خود نشان می‌دهد. بر اساس گزارش اخیر IDC، میزان عرضه‌‌ی كامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، نزدیك به ۰.۷ درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا كرده است؛ درحالی‌كه میزان كلی عرضه‌ی سالانه نیز در سال ۲۰۱۷ كاهشی ۰.۲ درصدی نسبت به سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران مؤسسه‌ی IDC معتقدند كه ۲۰۱۷، پایدارترین سال برای بازار كامپیوترهای هوشمند از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود؛ امسال شاهد عرضه‌ی حدود ۲۵۹.۵ میلیون دستگاه PC به بازار بودیم. در فصل تعطیلات، تولیدكنندگان PC با عرضه‌ی ۷۰.۶ میلیون دستگاه كامپیوتر شخصی، پیش‌بینی‌ها در خصوص كاهش ۱.۷ درصدی عرضه در این برهه‌ی زمانی را از میان برداشتند؛ اما با وجود رشد ۰.۷ درصدی در سه‌ماهه‌ی پایانی، دستگاه‌های موبایل كماكان از فروش جهانی كامپیوتر شخصی می‌كاهند.

اچ‌پی با افزایش ۸.۳ درصدی عرضه‌ی محصولاتش در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، كماكان برترین تولیدكننده‌ی كامپیوتر شخصی دنیا محسوب می‌شود. لنوو بدون تغییر قابل توجه، كماكان جایگاه دوم را در اختیار دارد و شركت‌های دل،  اپل،  ایسوس و ایسر جایگاه‌های سوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

جی چو، مدیر پژوهش IDC در بخش پایش كامپیوترهای شخصی، در این خصوص می‌گوید:

نتایج سه‌ماهه‌ی چهارم [۲۰۱۷]، پیشرفت دلگرم‌كننده‌ای در فضای دشوار و رقابتی كامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد. عرضه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات با وعده‌هایی نظیر شارژدهی باتری در كل روز، قابلیت حمل بالا و افزایش توان پردازشی، باعث شده است تا كاربران نگاه جدی‌تری به این كامپیوترهای متحول‌شده داشته باشند. با این حال، بازار PC كماكان چالش‌برانگیز است.

گزارش IDC حكایت از آن دارد كه بازار PC آمریكا، با كاهش فروش لپ‌تاپ و كامپیوتر رومیزی، عملكردی پایین‌تر از حد انتظار در فصل پایانی سال ۲۰۱۷ از خود به نمایش گذاشته است. میزان عرضه‌ی PC در این برهه‌ی زمانی در آمریكا ۱۶.۵ میلیون دستگاه بوده است كه در این بین، اچ‌‌پی با سهم ۳۴ درصد، پیشروی بازار كامپیوتر شخصی ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

در گزارشی دیگر، مؤسسه‌ی گارتنر، میزان عرضه‌ی پی‌سی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی را ۷۱.۶ میلیون دستگاه اعلام كرده است كه نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، كاهشی ۲ درصدی نشان می‌دهد. برخلاف IDC، گارتنر فصل چهارم ۲۰۱۷ را سیزدهمین سه‌ماهه‌ی متوالی با كاهش عرضه‌‌ی PC می‌داند.

تحلیل‌گران گارتنر مدعی هستند كه در سال ۲۰۱۷ نزدیك به ۲۶۲.۵ میلیون دستگاه PC عرضه شده است كه نسبت به سال ۲۰۱۶، كاهشی ۲.۸ درصدی نشان می‌دهد؛ اما به‌ نظر می‌رسد كه گارتنر نیز درست‌ مانند IDC، به كاهش فروش PC در بازار آمریكا برخلاف رشد این حوزه در آسیا/اقیانوسیه‌، ژاپن و آمریكای لاتین اذعان دارد.

میكاكو كیتاگاوا، از تحلیل‌گران ارشد گارتنر، می‌گوید:

نتایج حاصل از فصل چهارم [۲۰۱۷] بار دیگر ثابت كرد كه كامپیوتر شخصی دیگر كالای محبوبی در فصل تعطیلات نیست؛ البته این نتایج بدین مفهوم نیستند كه PC از خانه‌ها ناپدید خواهد شد. در حقیقت كامپیوترهای شخصی به دستگاه‌های تخصصی‌تر و هدفمندتری بدل خواهند شد. خریداران PC به‌جای قیمت پایین، به‌دنبال كیفیت و عملكرد خواهند بود و این موضوع قیمت میانگین فروش PC را افزایش خواهد داد و در نهایت سود بیشتری به ارمغان خواهد آورد.

به‌گفته‌ی كیتاگاوا، تا زمان افزایش سوددهی، وسعت بازار پی‌سی به كاهش خود به‌ دلیل كمتر بودن تعداد كاربران، ادامه خواهد داد.