ساغر هموله یکشنبه 13 اسفند 1396 03:44 ب.ظ نظرات ()

استارتاپ‌ها معمولا با پیوستن به شركت‌های شتاب‌دهنده، می‌توانند بهبود چشمگیری در عملكرد خود ایجاد كنند.

عضویت در شتاب‌دهنده؛ ابزاری مناسب برای پیشرفت سریع استارتاپ

شما صاحب یك استارتاپ هستید، ولی هنوز در نقطه‌ای قرار دارید كه می‌توانید از مشورت، هدایت و كمی سرمایه استفاده كنید. این موقع همان زمانی است كه درمورد شتاب‌دهنده‌های سراسر كشور اخباری می‌شنوید. درواقع این شتاب‌دهنده‌ها برنامه‌هایی سه تا چهار ماهه پیشنهاد می‌دهند تا شما را به اهداف كوتاه‌مدت برسانند. اگر هنوز هم در مورد رفتن به‌سوی این مسیر دچار تردید هستید، به ۱۲ دلیل زیر برای عضویت در شتاب‌دهنده‌ها توجه كنید.

۱. پشتیبانی همه‌جانبه

عملی كردن یك استارتاپ می‌تواند كاری سخت و چالش‌برانگیز باشد؛ به‌همین دلیل یك شتاب‌دهنده می‌تواند به‌ كمك شما بیاید. وقتی تحت‌ نظر یك شتاب‌دهنده كار می‌كنید، ازطرف مربیان و مشاوران و همچنین كسانی‌كه اسپانسرینگ شما را در این شتاب‌دهنده بر عهده دارند، حمایت می‌شوید. آن‌ها علاوه‌ بر حمایت احساسی می‌توانند در زمینه‌های هدایت كردن، تجربه و دانش نیز به شما كمك كنند. همچنین از حمایت سایر مؤسسان در برنامه‌ی شتاب‌دهنده برخوردار هستید.

۲. فهرست كاملی از فعالیت‌ها

ممكن است برنامه‌ی شتاب‌دهنده به‌ نظر كوتاه برسد، ولی همین چند ماه هم پر از فعالیت‌هایی است كه به شما و استارتاپ سود می‌رساند. البته برنامه‌های شتاب‌دهنده متنوع‌اند؛ ولی بازهم یك برنامه عادی و رایج می‌تواند مشمول مواردی همچون ملاقات با مربیان و مشاوران، جلسات بازخوردی، ارائه‌های روزآورد یا دمودی (روزی‌ كه شتاب‌دهنده‌، استارتاپ‌ را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌كند)، شبكه‌سازی و فعالیت‌های اجتماعی باشد. اطلاعات زیادی می‌توان ازطریق این موارد به‌ دست آورد و آن‌ها را مستقیما در استارتاپ به‌ كار برد.

۳. دسترسی‌ سرمایه‌گذار

 برنامه‌های شتاب‌دهنده زیاد حول محور سرمایه‌گذاری نمی‌چرخند؛ ولی می‌توانند شما را مستقیما به سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی مرتبط كنند كه به‌ امید كشف استعدادهای بزرگ بعدی سراغ شتاب‌دهنده‌ها می‌آیند. بسیاری‌ از سرمایه‌گذاران در روز‌های دموی شتاب‌دهنده‌ها، به كنفرانس‌ها دعوت می‌شوند تا استارتاپ‌ها را از نزدیك تماشا كنند.  

پول

حتی فرصت این پیش می‌آید كه ملاقاتی هم با این سرمایه‌گذاران داشته باشید. این فرصت می‌تواند دری به‌ سوی جذب سرمایه برای شما باز كند؛ مخصوصا وقتی سرمایه‌گذاران ببینند كه برنامه شتاب‌دهنده در توسعه‌ی استارتاپ به شما كمك كرده است و پتانسیل بازگشت سرمایه در استارتاپ شما وجود دارد.

۴. دانش سریع

برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی حاوی اطلاعات فشرده‌ای است كه از سال‌ها تجربه و مهارت مدیر شتاب‌دهنده یا مربیان آن حاصل می‌شود. این نوع اطلاعات فشرده و متمركز به‌ شما اجازه می‌دهد سرعت كار خود را در استارتاپ بالا ببرید. شما به‌جای اینكه خودتان این تجارب و مهارت‌ها را كسب كنید، باید از دانشی كه آن‌ها طی سال‌ها اندوخته‌اند، بهره ببرید و استارتاپ خودتان را به‌ روشی استراتژیك و حساب‌شده‌تر آغاز كنید. مشخصا این كار شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

۵. دروازه‌ای به‌ سوی مشتریان آینده

مخاطبان هدف با وارد شدن‌ به شتاب‌دهنده‌ها در روزهای دمو، درمورد كاری كه برای پروژه‌تان انجام می‌دهید بیشتر می‌شنوند. این موضوع باعث ایجاد شدن یك آوازه و همهمه درمورد استارتاپ شما می شود. تبلیغات بیشتر درمورد استارتاپ می‌تواند به‌شما كمك كند تا به كارتان اعتبار ببخشید و هم یك جدول زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده‌ از آن به‌ سمت آماده كردن مشتریان آینده‌ی خود بروید. تعامل‌ با افراد در روزهای دمو یا ازطریق سایر كانال‌ها، باعث هدایت شما به‌ مسیر صحیح می‌شود و همچنین برای توسعه برند و شناخته‌شدن به شما كمك می‌كند.

۶. توسعه‌ی مهارت‌ها

برنامه‌ی شتاب‌دهنده روی آموزش مهارت‌ها به شما تمركز دارد. این مهارت‌ها برای اداره‌ی یك كسب‌وكار ضروری هستند و عبارتند از مهارت‌های فروش و بازاریابی، ارتباطاتی، مالی و حتی چند مهارت فنی. شتاب‌دهنده‌های بزرگ جهان تلاش می‌كنن علاوه بر مهارت‌های مفید برای مؤسسان استارتاپ، اعضای تیم‌ها را نیز بیش از پیش پرورش دهند.

مهارت های آیتی

وارنر بكستر، رئیس و مدیرعامل شتاب‌دهنده‌ی آمارن، می‌گوید خود این شركت نیز از طریق برنامه‌ی شتاب‌دهنده درحال یادگیری است. او توضیح می‌دهد:

برای آمارن، شراكت‌ با استارتاپ‌ها ازطریق برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی آمارن تنها برای كشف نوآوری‌ها و فناوری‌های شخصی‌ جدید نیست؛ بلكه یادگیری مهارت‌های جدید و كشف فرصت‌های تازه، برای ما و شركای استارتاپی به یك اندازه مهم است.

شتاب‌دهنده‌ها همچنین به‌ شما كمك می‌كنند تا مهارت‌های خودتان را با سایر مؤسسانی كه در گروه برنامه‌ یكسانی حضور دارند به‌ اشتراك بگذارید. این مؤسسات یك زمینه‌ی آزمایش و بررسی بزرگ برای شما فراهم می‌كنند تا همین مهارت‌ها را بعدا در تیم خودتان پیاده كنید و گسترش دهید.

۷. مدیریت ریسك و خطر

خطر شكست، ذهن هر مؤسس استارتاپی را به‌ خود مشغول می‌كند و شبیه‌ به این است كه شرایط همگی به ضرر شما هستند و خطر و ریسك در هر زمینه‌ای كه به‌ سمت آن بروید، وجود دارد؛ زمینه‌هایی همچون بازاری كه وارد آن می‌شوید، محصولی كه ارائه می‌دهید و ایده و مفهومی كه می‌فروشید.

رهان‌یار‌خان، یكی‌ از شركا و مدیران Orios Venture Partners در مقاله‌ای در اینترپرنر هندوستان گفت:

یك استارتاپ برای اینكه موفق شود باید اقدامات متنوعی از جمله توسعه‌ی محصول، قیمت‌گذاری، فناوری، عملیات‌، خدمات مشتری، بازاریابی، امور مالی و مدیریت منابع انسانی را به‌طور منسجم انجام دهد. اجرای هریك از این عناصر، تأثیر مستقیمی بر عملكرد سرمایه‌‌گذاری خطر‌پذیر دارد.

یك شتاب‌دهنده می‌تواند خطراتی را شناسایی كند كه ایده‌ی شما را تهدید می‌كنند و به‌شما در به‌ حداقل‌ رساندن آن‌ها كمك كند. همچنین موارد موجود در برنامه‌ی شتاب‌دهی، می‌توانند مسیر درست را برای مدیریت مؤثر این ریسك‌ها و خطرات به‌ شما نشان دهند.

۸. یك تصویر بزرگ‌تر و یك چشم‌انداز طولانی‌مدت

برای مؤسسان و مخصوصا كسانی كه برای اولین بار استارتاپ تأسیس می‌كنند، دیدن چشم‌اندازهای فراتر از ۶ ماه تا یك سال، كاری غیر ممكن به‌ نظر می‌رسد. با این حال كار كردن با تمركز روی یك چشم‌انداز و نتیجه‌ی طولانی‌مدت، برای افراد حیاتی است. شتاب‌دهنده‌ها در دیدن آینده‌ی كاری به‌ شما كمك می‌كنند.

مشاوران و مربیان برنامه‌های شتاب‌دهنده می‌توانند به‌ شما در دیدن پیچیدگی آینده كمك كنند و شما را به مسیر صحیح برای مقابله با این پیچیدگی‌ها هدایت كنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از شما سؤالاتی بپرسند و شما را به‌سمت تفكر درمورد تصویر بزرگ‌تر بكشانند و سپس ابزار و تاكتیك‌های رسیدن‌ به آن را دراختیارتان قرار دهند.

حتی استارتاپ‌هایی كه در حال تبدیل شدن‌ به یك كسب‌وكار واقعی هستند، باید به‌ سمت یك شتاب‌دهنده بروند

۹. تخته پرش

یك شتاب‌دهنده می‌تواند در تمامی فازهای رشد استارتاپ‌ها به آن‌ها كمك كند. حتی استارتاپ‌هایی كه ‌به‌احتمال زیاد درحال تبدیل شدن‌ به یك كسب‌وكار واقعی هستند باید به‌سمت یك شتاب‌دهنده بروند. ممكن است این استارتاپ‌ها به یك مشكل بربخورند یا به یك نقطه‌ی حیاتی رشد و مقیاس‌دهی برسند. شتاب‌دهنده مانند یك مربی شخصی به این استارتاپ‌ها كمك می‌كند تا به سطح بعدی برسند؛ سطحی كه خود استارتاپ‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند به آن دست یابند. استارتاپ‌ها می‌توانند از شتاب‌دهنده و تخصص آن برای شروع ارائه یك محصول متنوع یا توسعه‌ی كار به یك بازار جدید كمك بگیرند.

۱۰. شتاب‌دهنده‌ای برای همه

شتاب‌دهنده‌ها تنها یك مدل یا فرمت و قالب ارائه نمی‌دهند. رشد در برنامه‌های شتاب‌دهنده یعنی راهنمایی وجود دارد كه بیشتر‌ از بقیه در تشخیص مرحله‌ی رشد، موقعیت، صنعت، سطح نظارت و دخالت مطلوب، نتیجه‌ی دلخواه یا هر فاكتوری كه برای شما مهم است، كمك می‌كند. نتیجه‌ی این كمك به‌ وجود آمدن یك محیط جذاب است كه به استارتاپ ‌شما برای رونق گرفتن كمك خواهد كرد.

۱۱. انگیزه و روحیه

محیط جمعی و همكاری‌مدارانه‌ی موجود در شتاب‌دهنده‌ها مطمئنا باعث ادامه دادن مسیر توسط شما می‌شود. تعامل‌ با مؤسسان دیگر یك نیروی انگیزشی قدرتمند است. وقتی از تردید‌ها و چالش‌های این مؤسسان آگاه شوید، آن‌ها را به‌ خودتان بسط می‌دهید و متوجه می‌شوید كه غلبه‌ بر تمامی این تردیدها و چالش‌ها امكان‌پذیر است و می‌توانید با همكاری دیگران، موانع مربوطه را از سر راه بردارید.

انگیزه‌ی كارمندان

۱۲. ادامه حمایت‌ها حتی بعد از پایان برنامه

اینكه برنامه‌ی شتاب‌دهنده پس‌ از چند ماه تمام می‌شود به‌ معنی پایان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آن‌ نیست. دوستی‌ها و روابط طولانی‌مدتی در شتاب‌دهنده‌ها شكل می‌گیرد و همیشه شبكه‌ای از افراد وجود دارد كه از آن‌ها كمك بگیرید (برای جستجوی استعداد، پیدا كردن سرمایه‌گذار یا گرفتن بازخورد) و شما می‌توانید با ادامه‌ی راه استارتاپ‌ یا گرفتن هر پروژه‌ای درآینده از این حمایت‌ها بهره ببرید.