ساغر هموله شنبه 19 اسفند 1396 03:18 ب.ظ نظرات ()

اپلیكیشن‌ها و سرویس‌های جانبی می‌توانند به اپل كمك كنند تا كمتر بر فروش سخت‌افزار متكی باشد و نوسان سوددهی خود را به حداقل میزان ممكن برساند.

امپراتوری اپلیكیشن و موسیقی چگونه می‌تواند به اپل یاری رساند

برخلاف تصور عموم مردم، اپل یك شركت سخت‌افزاری به شمار نمی‌رود و به‌عنوان فعال كاملا نرم‌افزاری نیز شناخته نمی‌شود. در حقیقت اپل توانسته است به كمك میلیون‌ها توسعه‌دهنده در سراسر جهان، شبكه‌ای از نرم‌افزارها و سرویس‌های گوناگون را برای ۱.۳ میلیارد دستگاه فعال خود فراهم آورد. این شبكه موجب شده است اپل به‌عنوان دارنده اكوسیستمی وسیع شناخته شود كه از جنبه‌های مختلف، برای این شركت و همكاران آن درآمد به ارمغان می‌آورد.

برای چندین‌ سال درآمد اصلی اپل به میزان فروش گوشی‌های آیفون وابسته بود. اما به لطف توسعه‌ سرویس‌ها و خدمات جانبی، این روند ادامه پیدا نكرد. امروزه اپل ثابت كرده است كه دیگر برای سوددهی به عرضه نسل‌های جدید آیفون نیازی ندارد و می‌تواند از روش‌های گوناگون، سوددهی خود را تضمین كند.

اما بین سیاست‌های كلی اپل تضاد محسوسی دیده می‌شود. در چند سال گذشته قیمت محصولات این شركت به‌صورت پیوسته افزایش یافته و در سوی دیگر سوددهی آن بیشتر از هر زمان دیگری وابسته به خدمات و سرویس‌های نرم‌افزاری است. افزایش قیمت دستگاه‌ها نشان می‌دهد كه كسب سود از فروش برای اپل مهم‌تر از رواج استفاده از دستگاه‌های این شركت است. اما اگر اپل می‌خواهد درآمد بیشتری از خدمات جانبی كسب كند، باید بر رواج و افزایش محبوبیت محصولات خود تأكید بیشتری داشته باشد و این امر با كاهش قیمت و رساندن قیمت به سطح توان خرید عموم مردم میسر می‌شود.

می‌توان مشاهده كرد كه در چند سال‌ گذشته قیمت آیفون‌ به‌صورت پیوسته شاهد افزایش بوده و حجم دستگاه‌های فروخته‌شده نیز نسبت به نسل‌های گذشته كاهش یافته است. هم‌چنین شواهد نشان می‌دهد كه بسیاری از كاربران، استفاده از آیفون‌ قدیمی خود را به خرید جدیدترین مدل ترجیح می‌دهند. در واقع هیچ شركت بزرگ فناوری در سال‌های گذشته نتوانسته است همانند اپل با افزایش دادن قیمت محصولات موجب از دست رفتن خریداران دستگاه‌های جدید خود شود. اما شاید یك تغییر اساسی در رابطه با درآمد‌های جانبی بتواند این روند را به چرخه‌ای پربازده با سوددهی بالا تبدیل كند.

apple revenue

همانطور كه تیم كوك در سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی كرد، درآمدهای غیر مستقیم اپل اكنون به اندازه سوددهی یك موسسه در لیست ۱۰۰ شركت برتر مجله فورچن است. در سال ۲۰۱۷ میزان سود این شركت از سرویس‌هایی مانند اپل موزیك، فروش و اجاره ویدیو، كتاب، اپلیكیشن (به همراه خریدها و تبلیغات درون‌برنامه‌ای) و فضای ذخیره‌سازی ابری به ۳۱.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. هم‌چنین مبلغی كه گوگل برای باقی ماندن به‌عنوان جستجوگر پیش‌فرض در آیفون به اپل پرداخت می‌كند در این رقم لحاظ شده است. از نگاهی دیگر می‌توان گفت كه اپل قصد دارد از هر دستگاه فعال خود در سال، ۲۶ دلار درآمد كسب كند كه تعداد آن‌ها به ۱.۳ میلیارد می‌رسد. برای مقایسه می‌توان به درآمد فیسبوك از تبلیغات اشاره كرد كه سالانه ۲۵ دلار به ازای هر یك از ۲ میلیارد كاربر این شبكه است. در این میان كاربران ایالات متحده و كانادا به‌عنوان ارزشمندترین مصرف‌كنندگان شناخته می‌شوند و هر یك از آن‌ها ۲۶.۷۶ دلار در سال درآمد تولید می‌كند.

كوك گفته است كه می‌خواهد درآمد اپل از سرویس‌هایش در سال ۲۰۲۰ به دو برابر مقدار آن در ۲۰۱۶ برسد. اگر در طی این سال‌ها سود فروش آیفون‌ تغییری نكند یا كمتر شود، خدمات و سرویس‌ها به كسب و كار اصلی اپل تبدیل خواهند شد. بدون شك این اتفاق رخ خواهد داد؛ زیرا با افزایش قیمت‌ها، كاربران تمایل بیشتری به استفاده از دستگاه‌های قدیمی خود خواهند داشت. هوراس ددیو كه یكی از تحلیلگران اپل به شمار می‌رود، سرویس‌های گوناگون و پشتوانه‌ای از میلیون‌ها توسعه‌دهنده و هزاران شركت را دلیل اصلی برتری آیفون می‌داند.

اقتصاد مبتنی بر iOS

بیشتر گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان از سیستم عامل اندروید بهره می‌گیرند؛ اپل هم‌چنان در ایالات متحده و كشورهایی با بازارهای ارزشمند، قدرتمند ظاهر شده است. ددیو وضعیت كنونی اپل را به مایكروسافت در دهه ۹۰ میلادی تشبیه می‌كند و می‌گوید:

در آن‌ سال‌ها مایكروسافت توانست با عرضه ویندوز و برنامه‌هایی كه توسط توسعه‌دهندگان برای آن منتشر می‌شد، به قدرتی بی‌رقیب تبدیل شود كه آسیب‌ناپذیر به نظر می‌رسید. حتی اگر قانونی ضد انحصارطلبی مایكروسافت توسط دولت فدرال وضع می‌شد، این شركت باز هم می‌توانست سهم عمده بازار را به خود اختصاص دهد.

app store

فروش اپلیكیشن و حق اشتراك‌، درآمد اصلی اپل از اپ‌استور محسوب می‌شود؛ اما ارزش شبكه اقتصادی iOS بسیار بیشتر به نظر می‌رسد. كاربران در سطح جهانی سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار صرف خرید اپلیكیشن برای محصولات اپل می‌كنند و این رقم بیشتر از مقداری است كه صرف تماشای فیلم‌ در سینما می‌شود.

در زمانی نه‌چندان دور، آیتونز به‌عنوان پادشاه نرم‌افزاری اپل شناخته می‌شد. اما پس از معرفی آیفون این روند به‌سرعت تغییر كرد و اپلیكیشن‌ها به‌عنوان مهره‌های اصلی برای كسب درآمد از كاربران پس از خرید سخت‌افزار شناخته شدند. اپل با معرفی گجت‌های متنوع‌تر توانست هر روز سود بیشتری از این طریق به جیب بزند. تحلیلگران روند مشابهی برای دستگاه‌های جدید اپل مانند هوم‌پاد و اپل واچ متصور هستند. هم‌چنین می‌توان به ایرپاد این شركت اشاره كرد كه موجب می‌شود خریداران آن‌ تمایل بیشتری به پرداخت حق اشتراك برای سرویس‌های موسیقی از جمله اپل موزیك داشته باشند؛ زیرا این گجت توانسته است گوش دادن به موسیقی و محتوای صوتی را برای كاربران دلنشین‌تر، جذاب‌تر و آسان‌تر كند.

رقابت شدیدتر در سخت‌افزار

طبق آمارهای منتشرشده، درآمد اپل از سرویس‌های نرم‌افزاری در هر سه‌ماهه در حال افزایش است. اما در سوی دیگر حوزه سخت‌افزار وضعیت چندان خوشایندی ندارد و درآمد آن فصلی است. در صورتی كه در یك سه‌ماهه آیفون جدیدی عرضه شود، شاهد افزایش درآمد سخت‌افزار هستیم كه بر بخش نرم‌افزاری نیز تأثیرگذار است. برای مثال در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ و هم‌زمان با پایین بودن فروش سخت‌افزار، درآمد سرویس‌ها به ۱۶ درصد رسید؛ ولی در سه‌ماهه اخیر و هم‌زمان با بالا رفتن فروش آیفون ۸ و آیفون ۱۰ شاهد كاهش این مقدار به ۹.۶ درصد بوده‌ایم. در حقیقت بدون بخش نرم‌افزاری و خدمات جانبی، ماشین چاپ اسكناس اپل بسیار متغیر و فصلی عمل خواهد كرد.

بازار كنونی سخت‌افزار بسیار رقابتی است و بازیكنان بسیار بزرگی در آن نقش‌آفرینی می‌كنند. در یكسو شاهد حضور گوگل هستیم كه سیستم عامل اندروید را به رایگان در اختیار توسعه‌دهندگان و تولیدكنندگان قرار می‌دهد تا از طریق تبلیغات و سرویس‌های جانبی درآمد كسب كند. آمازون نیز با فروش دستگاه‌های ارزان‌قیمت سعی دارد به روش پرداخت حق عضویت از سوی كاربران خود، به سوددهی بیشتری دست پیدا كند. در این شرایط اپل نیز باید با ادامه و فروش و پشتیبانی مدل‌های قدیمی‌تر آیفون، سعی داشته باشد سهم بیشتری از كاربران به خود اختصاص دهد؛ حتی اگر این كار موجب كاهش درآمد از حوزه سخت‌افزار شود.

apple devices

روشی دیگر برای از بین بردن تضاد ایجادشده بین بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار، ایجاد طرحی جامع بر پایه دریافت حق اشتراك از كاربران است. در حال حاضر خریداران آیفون می‌توانند مبلغ آن‌ را  طی ۲۴ ماه بپردازند یا هر سال با پرداخت مبلغی، آیفون قدیمی خود را با نسل جدید تعویض كنند. حال فرض كنید این طرح برای تمامی محصولات این شركت اجرا شود و كاربران  با پرداخت هزینه مشخصی بتوانند جدیدترین محصولات مانند آیفون، ایرپاد، اپل واچ و سایر دستگاه‌ها را در اختیار داشته باشند. چنین برنامه‌ای موجب می‌شود به ازای معرفی هر آیفون یا مك جدید، كاربران حداقل یك دلار در روز هزینه كنند. هم‌چنین برخی از مشتریان مبلغ بیشتری برای دسترسی به سرویس‌های ویژه پرداخت خواهند كرد. به‌آسانی می‌توان فهمید كه دریافت چنین سود اندكی از سوی هر كاربر به‌صورت پیوسته، با توجه به طیف وسیع مصرف‌كنندگان این شركت، می‌تواند سود كلانی در پی داشته باشد.

اپل می‌تواند به كمك سرویس‌ سلامت، حق اشتراك فضای ابری، فروش موسیقی و برنامه‌های منتشرشده برای دستگاه‌های مختلف خود، از ایجاد نوسان در سوددهی خود جلوگیری كند و به درآمدی پایدار و قابل پیش‌بینی بر اساس دریافت حق اشتراك، سرویس‌ها و خدمات جانبی دست پیدا كند.